tisdag 31 mars 2015

Kan själv

Jag är en bit in i Varieté av Colette. Hon skriver verkligt flyhänt. Om jag inte hade vetat bättre hade jag trott att en av varietékaraktärerna var efter Edith Piaf, men Colette skrev boken 1910 och Piaf föddes 1915, så det är en omöjlighet som heter duga.

Dagarna går. Det har inte kommit någonting nytt i mitt liv utom en tålmodig man som förföljer mig.
   Vi har passerat jul och nyår - en upphetsad afton som vände upp och ner på hela etablissemanget. Publiken som var åtskilligt berusad väsnades unisont, den paljettprydda parketten kastade mandariner och tjugosouscigarrer upp till läktarna; Jadin som var berusad redan efter lunchen tappade tråden i sin visa och dansade en vild cancan på scenen med kjolen lyft över sina genomskinliga nätstrumpor och en lång hårman slängande efter ryggen... En lyckad kväll då chefen [en mycket bestämd kvinna] satt i biljettluckan och inkasserade furstliga summor med ett öga på de smetiga glasen som hopade sig på de små borden som är fästa vid stolsryggarna...

Denna "tålmodiga man" visar sig kunna väcka mer hos huvudpersonen än vad hon tänkt sig. Vi får se hur det hela artar sig. Jag börjar misstänka att det inte kommer att gå så bra för henne. Tyvärr, måste jag säga, eftersom hon har väckt min sympati. Hon vill vara fri, fri från kärlek och fastlåsning i äktenskap - alltså en rätt modern kvinna som vill och kan ta vara på sig själv. Och mannen råkar fälla några kommentarer om att hon är "fast"...


Dressing room in the Folies Bergère via Early visual media

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar