onsdag 11 mars 2015

Colette

Jag är fast besluten att ta mig an Colette. Har ingen aning om vad det kommer att ge mig, men med tanke på det utdrag jag just läste kan det bli alldeles underbart. Tiden får utvisa. De böcker jag har fått tag på är Kattan (La chatte utkom på franska 1933) och en samlingsvolym med Varieté (La vagabonde 1910), Mitsou (1919) och Chéri (1920). 

Sidonie-Gabrielle Colette föddes 1873 i Bourgogne, Frankrike. Hon kom att bli varietéstjärna i Paris och berömd författarinna. En av de mest kända böckerna är just Chéri från 1920, som blivit både film och teater. Jag såg en uppsättning i Stockholm härom året. Bra eller inte, jag kommer faktiskt inte ihåg.


Bildkälla: My artprints


Colette har varit (och kanske är) betraktad med misstro i Sverige. Själv har jag stött på hennes namn i samband med nedsättande tongångar om "romaner" och "lössläppthet". Men i Frankrike fick hon flera utmärkelser och blev också invald i och senare president av Adadémie Goncourt. Så med all heder bör hon läsas utifrån ett annat perspektiv än det jag invaggats i. Det är verkligen vederstyggligt, dessa fördomar som man växer in i och tar över som om de vore de vackraste kappor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar