onsdag 11 februari 2015

Månmagi

Om kvällarna högläser vi Det blåser på månen av Eric Linklater från 1944. Det är en komisk och äventyrlig berättelse, som innehåller en hel del magi och satiriska porträtt. Byborna har namn, som hänger samman med deras yrke, t.ex. konstapel Svärd och häxan fru Häxelin. Det bästa namnet har såklart prästen: Pastor Nådendal. Det kan inte bara vara jag som tänker på Finland nu. Översättaren har säkert haft mycket roligt i sitt arbete med den här boken. Den är underhållande som få och den har korta kapitel, så den är lätt att läsa högt om man som vi tar ett kapitel per kväll. Vi har denna nyutkomna version:



Urklipp från bildkälla: Sofia Wistam


Men den här framsidan går inte av för hackor heller: (Det ser faktiskt ut som om den nya omslagsartisten, Katarina Strömgård, har sneglat på den, om ändå så lite. Det tycker jag bara är bra, färgerna och valen av motiv är båda passande till berättelsen.)


Bildkälla: Barbula
 
 
Jag är svag för allt som har med månen att göra, måste jag erkänna. Visste du att den engelska drottningen Elizabeth I tyckte om att associeras med månen? Skulle vara intressant att veta mer om vad månen kunde symbolisera på den tiden. Vad symboliserar månen i dagens samhälle? "Vi" som har varit där och vet vad som finns (och inte finns) på ytan. Jag såg en film för några veckor sedan, jag tror att den hette The moon. Den handlade om en man, som arbetade själv på en månbas med att utvinna något material, som sedan skeppades till jorden. Hans enda sällskap är en robot. Men så börjar han se i syne, eller...? Den är faktiskt hemskt spännande, jag trodde att det var en skräckfilm först, men det är det inte. Man kan kalla det för en långsam thriller. Se den om du har möjlighet, utvecklingarna är inte vad du tror!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar