fredag 13 februari 2015

Karen och Babette

För några år sedan reste vi med bil uppåt Sverige från någon del av Frankrike och fann då att vi hade tid att besöka Karen Blixens hem i Danmark, som nu inrymmer museum och café. Hennes trädgård är gudomligt vacker och läget kunde inte vara bättre vid kusten. Jag skulle inte ha något emot att bo där själv, och jag hade det faktiskt lite svårt att lämna gården när vi skulle åka hem.


Blixen. Bildkälla: Tumblr

En av mina favoriter bland hennes böcker och berättelser är novellen Babettes gästabud. Den har också gjorts som film (1987), som i sig själv är fantastisk. Makalöst skådespeleri och jag älskar att de faktiskt talar danska och franska och inte engelska. Har du inte sett den än så har du något framför dig, som kommer att leva inom dig under lång tid framåt.


 Bildkälla: Webhallen

 
Vi gjorde hennes festmeny en nyårsafton för några år sedan, men ändrade några saker till mer moderna skapelser, till exempel så undvek vi sköldpaddan och de små fåglarna. Men den magnifika efterrätten såg storlagen ut. 10 rätter tror jag att det blev. Den nyårsaftonen kommer jag aldrig att glömma. Det kommer inte min plånbok heller. Den har fått ge med sig ett antal gånger under sin levnadstid och kanske är det därför den hela tiden envisas med att gå sönder och "försvinna" i väskan när den ska fram.


Ur filmen. Bildkälla: Filmpunkten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar