måndag 9 februari 2015

Leonor Fini

Jag har hittat en ny favorit! Leonor Fini, argentinsk konstnär, född 1907, död 1996. Hon var surrealist och växte upp i Italien. Bland motiven syns för det mesta kvinnor, katter och sfinxer. Jag tycker att hon har ett lika intressant och vackert ansikte som Clarice Lispector, vars texter har ett slags bekantskap med Finis bilder. De har en självklarhet, en livssjälvklarhet (låter kanske konstigt i samband med Lispector, men jag insisterar), en "så här är det", som samtidigt är en undermedveten klagan parad med översinnlig njutning. Jag känner igen mig i bilderna, ett par av mina egna liknar dem i det ceremoniella och det kroppsliga i centrum. Jag har lagt samman ett par av mina favoriter här, samt två av henne själv.



Fini själv. Bildkälla: Flickr 

Bildkälla: Rogallery

Bildkälla: Cultured

Bildkälla: Imgfave

Bildkälla: samma som ovan


Bildkälla: samma som ovan

Fini. Bildkälla: The red list


Varför har jag inte hört talas om henne förut? Jag har ändå läst konsthistoria. Hon kanske är en av de många begåvade kvinnor, som försvunnit i historiens manliga oväder. Väldigt synd, men tur att jag fann henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar