torsdag 9 april 2015

Dansa min docka...

medan du är unger, när du blir gammal blir du så tunger. Så sjöng min mamma för mig när jag var liten. Jag hittade idag en visa från 1760-talet, som tydligen finns i "Wallenska visboken i Eriksbergsarkivet":

               Dansa min dåcka män du är ung
                    Och giör dig glad
               När du blir gammal så blir du tung
                    En annan dag
Skumpa lumpa och trippa alt i en ring
gasa rasa flasa man lustigt omkring
Dansa dansa min dåcka män du är ung
               När du blir gammal så blir du tung.

     Hans Jacob Hans Jörgen spiel auf ein mahl
          Lustigt herum
     Att vi må göra oss rolig och glad
          I denna stund
Jörgen Friedrich Hans Jörgen I hållen Er bra
gniger gniger på gigo som lustig ha sa
     Ty jag skall dansa i denna natt
     Fast jag än skull mista båd hätta och hatt.


I en annan bok, kommer ej ihåg vilken nu, läste jag att visan kommer från 1600-talet till och med. Var finns beläggen? Jag måste nog leta vidare. Det kan vara så att denna visa är byggd på en äldre. Att den första strofen är "du" och den andra "jag" får mig att tänka så. Melodierna måste vara olika hursomhelst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar