fredag 30 januari 2015

Detta med främmandegöringen

Konsten finns till för att "återställa förnimmelsen av livet" skriver Viktor Sklovskij; varseblivningen ska fördröjas och verkligheten skapas på nytt inför läsaren eller betraktaren. Det här tycker jag är essentiellt för min egen smak inom konst, musik och litteratur. Jag måste ha svårt för det jag tar in, annars är det för enkelt och därmed ointressant. Jag vill att konstnären ska utmana mig, lämna bort tydliga förklaringar och göra mig mottaglig för något nytt. Så även om jag kanske klagar ibland på att jag har svårt för någon bok, så är det oftast den som ger mig mest till slut. Det handlar om att återskapa något, men på nytt så att det framstår som klarare och starkare i detta nya ljus. För det vi avbildar på bild eller i text är ju detsamma vi avbildat så många gånger förut, men det gör ingenting om vi har ett annat perspektiv eller visar på någon detalj, för vi tröttnar heller aldrig på det som är viktigt för oss. Och allt vad livet innehåller är väl viktigt för oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar