torsdag 8 januari 2015

Drottning Victoria

I går kväll gick det på STV en film om den engelska drottningen Victoria och eftersom jag är alltför knäsvag för kostymfilm, så var jag inte sen att se den. Två timmar lång (har jag för mig) och inte en endaste gång såg jag på klockan eller behövde gå på toa. Då är det bra. Hjältinnans och hjältens relation har de fått till riktigt övertygande, vilket inte är så lätt alla gånger. Visst är det underhållande med ett förhållande där kvinnan är den som får fria, och inte mannen? Men så kommer frågan till mig - vad är det som gör att vi dras till alla dessa drottningar, kungar, prinsar och prinsessor? Varför är deras liv så hemskt intressanta? Varför vill vi se dem i vackra klänningar och diadem, dansande, promenerande, lyckliga? Jag för min del är svag för huvudrollsinnehavaren - Emily Blunt. Men det besvarar ju inte alls frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar