fredag 28 november 2014

Les mains négatives

När vi nu har börjat härja på Youtube kan vi väl fortsätta: sök på les mains négatives, marguerite duras och se en kortfilm där ljud och bild är helt separerade men ändå märkligt rytmiska tillsammans. Använd dig av de engelska undertexterna, jag vet inte om de är helt riktiga men troligtvis. Les mains négatives berättar om många tusen år gamla handavtryck i en fransk grotta.


Bildkälla: Cinefrance


På svenska kallas texten Handnegativen och finns i boken Fartyget Night utgiven 2006 av Modernista. Jag måste erkänna att jag inte riktigt kunde ta till mig texterna i den på flera år. Det var inte förrän jag läste något om den i en tidning (kommer ej ihåg vilken riktigt, men säkert DN), som en öppning gavs mig och därefter har jag kunnat börja närma mig dem. När jag förstod att det fanns film gjorda till texterna, så tänkte jag: nu äntligen händer det något. J Magnusson skriver i efterordet till den svenska utgåvan: "Det som utspelar sig i denna film skulle vara gryningen i sig, spåret av en diskontinuitet som varken är avhängig av bilden eller texten, utan av »det sammanförande av dem som upphäver dem båda«" Duras filmer är svåra att få tag på, så dessa kortare är bra för de är lättare att streama.



Begäret


ordet har ännu inte uppfunnits


Han betraktade alltings väldighet i vågornas dån,
väldigheten i dess kraft

 
och sedan skrek han


Ovanför honom Europas skogar,
oändliga

 
Han befinner sig vid stenens centrum
korridorer
stenvägar
från alla håll


Ur texten Handnegativen från boken Fartyget Night

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar