fredag 19 december 2014

Vinterns goda ting äro många

Vintern är för mig lika med Pepys' diary. Alla böckerna. Jag har kommit till juli 1662 (den startar 1 januari 1660) och om du gillar historia och att läsa saker du inte förstår för att sedan behöva kolla upp vad det eller det betyder så har du kommit rätt - Pepys är något för dig! Det finns något för alla i den här dagboken: teater, mat, kläder, frisyrer, kungahus, intriger, arkitektur, ekonomi (mycket viktigt för Sam), drama, exotism, litteratur, musik, heminredning (människoexkret i källaren någon?), herrskap och tjänstefolk. You name it. Jag är allra mest imponerad över att han orkade skriva dagbok så länge.

Det jag gillar är såklart att vi är mitt i 1600-talet, där det händer; lukterna, vad äter man, vad har man på sig, hur lever man egentligen? Och vad i hela fridens namn är "to take physique"? Det gjorde man då och då, kanske alltför ofta. Det är faktiskt väldigt roligt. Idag har vi ett annat sätt att se på vår organism. Jag läste det gång på gång för att utröna om sammanhanget kunde ge mig en ledtråd, men icket. Fick kolla upp det på Pepys' diary online.

Kolla in den sidan och sprid den sedan vidare - fler behöver Sam Pepys!

Och om du vill ha en egen version hemma i bokhyllan så finns det fina och bra böcker att handla begagnat, vackra att se på och hålla i. Så här ser mina ut (men det är inte mina på bilden):


Bildkälla: Stellabooks

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar