tisdag 2 december 2014

Marguerite Duras - Worn Out With Desire To Write

Jag hittade, förutom hennes egna filmer, en dokumentär på engelska från 1985: Marguerite Duras - Worn Out With Desire To Write. Den är drygt 50 minuter och sevärd, eftersom hon själv talar om sitt liv och skrivande i den. Andra delar kanske inte är lika relevanta idag, de drar rätt många förhastade slutsatser om hennes böcker kontra liv. Ibland tänker jag också att även det hon säger inte alls nödvändigtvis behöver vara det som faktiskt hänt, jag får känslan av att sanningar och önskningar, eller vad man nu kan kalla det, blandats ihop genom åren och vad som är vad blir då inte lätt att säga. Men det är inget fel i det.




Något som sades, och som intresserade mig, är att det är samma ljudspår i filmen Her Venetian Name in Calcutta Desert som i India Song, men andra bilder. Duras säger själv i dokumentären att Her... fångar ögonblicket precis innan minnena går förlorande medan India Song försöker "reclaim something från death". Detta gör mig ännu mer angelägen om att få se den, men det kommer säkert att dröja innan jag får chansen.

Jag tror att de har intervjuat henne i hennes eget hem vid Neauphle-le-Château.


Bilderna är från dokumentären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar