onsdag 24 september 2014

Tanken

är att börja något nytt. En viloplats och samtidigt ett eget rum. Inte bokstavligt, jag har flera sådana. Ett rum åt böckerna. Jag har ett bibliotek. Det är litet, en vägg bara. Mitt. Jag påbörjade det när biblioteket snäste av mina fjärrlån. Vadå inte klassiker? Vadå inte studentlitteratur? Om boken bara finns i Kiruna måste jag väl få fjärrlåna den, oavsett hur gammal den är eller på vilken hylla den står. I wants it.

Jag läser mycket, oftast flera böcker samtidigt. Ibland inte färdigt. Ibland flera gånger om. Jag läser mest gammalt, och varför gör jag nu det? Hm, det känns bara mer lugnt och skönt. Bokbranschen är en hetsig plats. Böckerna försvinner snabbt från hyllorna. Ersätts snabbare än ögat. Jag hinner inte med.

Det som är gammalt har en tendens att inte försvinna så fort. Det ligger i ett magasin eller antikvariat någonstans, redo att upptäckas igen. Att leta bra böcker är som att plocka svamp, som att gå på second hand-affärer, gå på skattjakt, leta guld. En dag står den där. Och man kan i lugn och ro ta sig igenom den. Förhoppningsvis glädjas och stoppa den bland de andra glädjas-böckerna. Om den sätter igång en energispiral, måste läsa den boken igen och ja just det den också, då vet man att den boken kommer man aldrig lämna ifrån sig.

"Det skulle aldrig fresta skattjägarna under följande tidsåldrar men det har för oss fått ett exceptionellt värde." M. A. Stein

Och det är så det ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar