måndag 29 september 2014

Något gammalt, något nytt

Att ställa tankfull vila mot tanklös rastlöshet. Att aktivt välja sitt liv. Att väcka de slumrande livsandarna, som gått i dvala i cynismens värld. Bara själva lyckan i att känna lycka.

Nå, så var vi inne i en bokhandel, och där fick jag se en bok av Siri Hustvedt som fångade mitt intresse. Den heter Den lysande världen (anspelar på Margaret Cavendishs bok med samma namn (1600-tal)) och är mycket lurig, och lurigheter i allmänhet är jag ju förtjust i, så det börjar mycket bra. Jag får återkomma till den här (oh, nya!) boken senare.

Jag har aldrig satt min fot på Bokmässan, men gårdagens Babel var därifrån, och en författare från Brasilien kom på tal - Clarice Lispector. Det reportaget fick mig att glömma det jag höll på med (sitter alltid och gör flera saker samtidigt), så jag gick direkt in på bibliotekets hemsida och reserverade två böcker av henne, Nära det vilda hjärtat och Levande vatten. Vi får se vart det för oss. Jag har nog lite för höga förhoppningar för mitt eget bästa. Men hon är död, och det finns ett flertal böcker översatta från portugisiskan, som hon skrev på, till svenska, så spelplanen är uppställd med glänsande kristallpjäser. Höga förhoppningar var det, ja. Nu travar jag på här i väntandets frustration. Tydligen är hon den mest populära författaren i Brasilien, en klassiker. Och jag har inte ens hört talas om henne.

---

Körde förbi biblioteket utan att hämta böckerna, och gick istället in på Myrornas, där jag hittade En historia om läsning av A Manguel, En författares övertygelse av J C Oates, Om skönhet av U Eco och Ett annat liv av P O Enquist. Den sista har jag redan läst, men har väntat på ett bra exemplar. Två av de här böckerna har bokmärken i form av silkessnören. Alla böcker med silkessnören är bra, alla bra böcker har inte silkessnören. Men de borde ha det.

"Böcker i mängd har du köpt, du musernas älskare.
Hyllor tror du betyder att nu lärdomens höjder du nått,
Om du i dag köper felor och plektron och lyra tillika,
tror du att följande dag tonernas rike blir ditt?"

Decimus Magnus Ausonius

Absolut inte! Men med böckerna... det känns ju så bra när man tittar på dem.

Manguel är förresten en förträfflig essäist, jag gillar hans skriverier. Han har den där förmågan att få en att känna sig utvald. Just Du är viktig för mig, säger han. Och det är fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar