torsdag 27 augusti 2015

Promenader i Virginia Woolfs London

...heter boken jag nämnde härom dagen. Den är skriven av Lisbeth Larsson, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs Universitet, och utkom 2014. I princip är den en genomgång av promenaderna i Woolfs böcker: Resan ut, Natt och dag, Jacobs rum, Mrs Dalloway, Mot fyren, Orlando, Ett eget rum, Vågorna, Flush, Åren och Mellanspel. Jag har inte läst hela än, boken är som mest givande när jag läser en Woolf-roman samtidigt som kapitlet om denna roman i Larssons bok. Som all litteraturvetenskaplig text är den något svår att läsa i ett streck - där finns ju så mycket information - så att läsa ett kapitel i taget samtidigt som romanen det handlar om är en bra idé. Tycker man att Woolf är svårläst är den här boken ett bra köp, för den ger läsaren infallsvinklar och pekar på detaljer som utan sammanhanget lätt förbigås. Även om jag läser ut den kommer jag att ta fram den igen så fort jag läser om någon Woolf, bara för att bli påmind om allt romanen har att ge.

Bildkälla: Atlantisbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar